Jeroen in Thailand

Rellen

'Door de internationale luchthaven van de Thaise hoofdstad Bangkok in te nemen, hebben de demonstranten in het land de regering een zware slag toegebracht. Minstens drieduizend toeristen, een van de belangrijkste bronnen van inkomsten voor Thailand, kunnen de hoofdstad niet meer in of uit.'

Heb ik net mijn oma lopen overtuigen van het feit dat de Thai zulke vriendelijke en vredelievende mensen zijn... gaan ze demonstreren! Van mij mogen ze hoor... die regering is voorzover ik heb begrepen redelijk corrupt. Aan de andere kant lijkt ook het grootste deel van de Thai het allemaal wel goed te vinden, het gezag te accepteren, van wie en wat dan ook.

Het is dan ook allemaal een beetje vreemd geregeld. Er is een koning, maar die heeft geen macht. Dan heb je de regering, die regelt vrijwel alles behalve het leger. En dan heb je nog het leger, dat elke keer in actie komt als ze het niet eens zijn met de regering. Dit heeft de afgelopen eeuw achttienkeer geleid tot een staatsgreep en mijn grootste angst was dat dit nu weer zou gebeuren, maar dat lijkt gelukkig mee te vallen.

Uiteindelijk zal de rust wel weer terugkeren, maar op dit moment kan ik toch niet veel anders dan hopen dat dit voor de vierde januari zal gebeuren. Mocht er nou een staatsgreep worden gepleegd, dan zal het een stuk minder makkelijk voor me zijn om over een maand Thailand in te komen. In mijn dorpje ergens aan de Noordelijke grens zul je ongetwijfeld bar weinig merken van protesten, staatsgrepen en aanslagen, maar ik moet natuurlijk wel een visum kunnen krijgen en de grens kunnen passeren.

En dan blijft het natuurlijk ook hopen voor de Thai dat er uiteindelijk wat beter vanaf komen, want uiteindelijk draaien de protesten dáárom en niet om het voorkomen dat Jeroen binnenkort naar Thailand komt. En uiteindelijk is dat natuurlijk ook veel belangrijker. Ik maak er heus wel een leuk jaar van, ook als ik niet naar Thailand kan, maar met een regering die mensenrechten belangrijker vind dan eigen zakken vullen worden er een boel levens beter. Hoop ik.

Ik volg voorlopig in ieder geval even met dubbele gevoelens het nieuws...

Reacties

Reacties

AltijdAndries

Sja, tricky.... Ik hoop voor je dat et allemaal goedkomt!

Marjolijn

Zo zie je maar weer dat er werelden zijn die tien keer ingewikkelder in elkaar zitten dan de onze.

Nienna

"want uiteindelijk draaien de protesten dáárom en niet om het voorkomen dat Jeroen binnenkort naar Thailand komt."
hahahahaha

Thomas

hmm... beetje rotzooi daar.

Ik zie jou nog niet met steentjes naar het leger gooien.

Jeroen

gege xD eigenlijk wel, ik ben toch groter (A) Muahaha. Maar goed, in hoeverre die demonstranten in hun recht staan weet ik ook niet precies... ik lees namelijk ook her en der dat de PAD voornamelijk bestaat uit hoogopgeleiden die vinden dat de laagopgeleiden teveel macht hebben in het land... zij vinden dat het Westerse democratische systeem alleen maar leidt tot veel bureaucratie en vooral veel corruptie, daarom geloven ze dat de macht beter in handen kan zijn van de hoogopgeleiden (die nóg beter weten hoe je moet frauderen, maar goed, dat is mijn mening...)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!