Jeroen in Thailand

Laatste weekje...

Het heeft een tijdje geduurd... maar het is zover... een nieuw verhaal vanuit Thailand!

Het centrum

In mijn vorige verhaal heb ik wel ongeveer helemaal uiteengezet wat het centrum en het werkinhielden. Daar valt bar weinig aan toe te voegen. Ik vond het werk daar echt geweldig en ik heb er vier weken lang met heel veel plezier gewerkt. Het meerendeel van de tijd stond ik op Primates 2, mijn favoriete stekkie. Het leuke van veel tijd op dezelfde job doorbrengen is dat je de dieren steeds beter begint te kennen, je krijgt door wat je moet doen om ze ergens anders heen te lokken, je weet welke dieren je kunnen grijpen (en vooral hoe je dat vervolgens kunt voorkomen) en je creëert ook echt een persoonlijke band met ze. Sommigen worden gek van woede zodra je in de buurt komt, anderen gaan helemaal in hun kooi tekeer om je beschermen als een andere aap je grijpt. Sommigen zijn heel vriendelijk en kun je afentoe aaien (kan, mag niet!) en anderen doen alleen maar alof ze heel vriendelijk zijn, totdat je binnen grijpafstand komt. En tsja... als je daar dan na vier weken weggaat, laat je niet alleen een boel leuke mensen achter, maar ook een boel leuke dieren...

Leuke bijkomstigheden

Tongue out

En als je met een stuk of twintig andere (grotendeels jongere) mensen op mekaar gestapeld zit, gaat natuurlijk niet iedereen braaf na het eten slapen. 's Avonds was er vaak meer dan genoeg te doen. Nummer 1 was P5, een soort minisupermarktje in het dorp met een tafeltje buiten waar je gezellig wat kon zitten drinken.

Daarnaast waren er nog afentoe wat dingen op het centrum georganiseerd, zoals de 'Bid of Promises', een soort veiling van wat mensen wilden aanbieden. De één bood zijn vrije dag aan, de ander een zondagochtend-kater-ontbijt en nog veel meer. Zelf bood ik een ik-mis-mama-pakket aan: Een verhaaltje voorlezen, slaapliedje zingen, instoppen en... (optioneel) een nachtkus! Het opgehaalde geld werd ging naar het centrum en dat was, als ik het me goed herinner, zon 12000 Baht (250 euri) dus da's best een leuke opbrengst!

De nacht na de Bid of Promises was er een verjaardagsfeestje: Het centrum bestond acht jaar en dat moest gevierd worden met pizza, pasta en bier! Ook dat was niet vervelend, nadeel was echter wel dat ik de volgende ochtend gewoon om zes uur m'n bed weer uitmoest om berenpoep te vegen...

En verder zijn we nog twee nachten uitgeweest in Hua Hin, een kustplaats die ook wel 'mini-Bangkok' wordt genoemd. Het is één groot toeristenoord met allemaal luxe spa's, dure hotels, McDonalds, Starbucks, enz. Én je kunt er leuk uitgaan! De eerste keer dat ik er heen ging was ergens in m'n derde week. Tegen elf uur begon ik het echt naar m'n zin te krijgen en tegen twaalven moesten we helaas al weer terug. De tweede keer was mijn laatste nacht, afgelopen vrijdag. Samen met Erik (m'n Hollandse kamergenoot die ook die dag vertrok), Sarah en Ronja (die de dag erna vrij hadden) bleven we 's nachts in Hua Hin en dus konden we veel langer uitgaan. Foto's komen z.s.m.! (Hé, dat heb ik mezelf vaker horen zeggen...)

Bangkok

De zaterdag erop was iedereen te suf om wat te doen. We liepen een beetje door de stad, dronken wat, aten wat, en voor we het wisten was de dag bijna voorbij. Erik en ik pakten rond negen uur de bus naar Bangkok, waar we rond middernacht aankwamen.

De volgende dag zouden we naar dé weekendmarkt gaan, wat echt een geweldige ervaring schijnt te zijn omdat'ie zo enorm groot is. Helaas lukte het Erik 's ochtends niet zijn vlucht te bevestigen (hij zou die avond terug naar Nederland vliegen) en tegen de tijd dat dat wel lukte, hadden we allebei eigenlijk meer zin om gewoon een beetje te relaxen. En dus gingen we even lekker bij het zwembad hangen, een heerlijke massage halen, en tegen de avond op weg naar Pat Pong, dé plek voor sekstoerisme in Thailand. Wij hadden echter een ander doel: Eten! Volgens Erik was er een superlekker Grieks restaurant en aangezien wij allebei na al dat Thaise etenwel evenzin hadden in iets anders, hebben we daar heerlijk genoten van Fetasalade, gyros, knoflookbrood, pita's, en (uiteraard) Griekse yoghurt met honing en walnoten! Na ons een weggeslagen te hebben door alle verkopers van 'pingpongshows', namen Erik en ik afscheid en scheurde hij er met de taxi vandoor in de hoop nog op tijd op het vliegveld aan te komen.

En nu zit ik hier weer alleen, met veel te veel plannen en veel te weinig tijd. Eigenlijk wilde ik vandaag de historische (oude hoofd-)stad Ayuthaya gaan bezoeken, maar daarvoor moet je toch echt iets eerder opstaan. Dat hoop ik dus overmorgen te doen, want morgen ga ik op (be)zoek naar/bij een Amerikaanse monnik die al enkele tientallen jaren in een grot woont en mediteert. En verder wilde ik nog een trekking doen in het grootste regenwoud van Azië (Khao Yai), een paar vrienden uit Phonphisai ontmoeten, en nog veel meer, maar ik ben bang dat dat allemaal niet meer gaat lukken...

en dan...

Zaterdagochtend.

Vijf minuten voor elf.

Stapt Jeroen op het vliegtuig.

(Ok... ik stap iets eerder in hoop ik, want als het goed is vliegt het vliegtuig op dat tijdstip weg...)

En twaalf uur en twintig minuten later raken de wieltjes van het vliegtuig de grond weer...

Vet bizar idee.

Reacties

Reacties

Fam. de With

Wat vliegt de tijd..... over een weekje ben je alweer thuis. We hebben genoten van je prachtige verhalen. (Nu moeten we weer "gewone" boeken gaan lezen, haha). We wensen je nog een fantastische laatste week toe en vinden het voor het thuisfront fijn dat ze jou weer na lange tijd in hun armen kunnen sluiten! We zien elkaar snel. Groetjes van de De Withjes uit Hagestein!

Pauli en Harry

Wow Jeroen, leuk verhaal weer hoor. Maar aan alle 9goede) dingen komt een einde. En... er wachten in Nederland een aantal mensen met smart op je. Dus...een beetje realiteitszin op doen in de Lage Landen en dan misschien weer weg...? Dit keer de andere kant? (Zuid) Amerika misschien? Blijf plannen maken hoor. En als het even kan, voer ze uit. Je hebt de gave om je overal thuis te voelen nu al een tijdje ontwikkeld. De wereld ligt aan je voeten.
Dikke knuffel van ons.

Anneke

oeh, daar heb je alweer wat vragen uit mn mailtje beantwoord zonder dat je het zelf weet (ik had toch beter andersom kunnen werken geloof ik ^^)

In ieder geval goed om te lezen dat je nog volop geniet en niet alleen nog maar bezig bent met 'ik ga bijna naar huis' ..so much to do and so little time!

Geniet ervan, en tot heel heel gauw!
Xxx

Andries

Nou, als het weer hier zo blijft als dat het nu is dan lijkt het net alsof je nog in Thailand zit, hoor! ;)

rineke

Was wat achter met je verhalen te lezen. Ik begrijp dat je tijd tekort komt. Lijkt wel het leven: als je ouder wordt wil je ook nog van alles doen en je hebt er geen tijd (meer) voor. Heb genoten van al je reisverhalen. Al eens gezegd: is schrijven/journalist niets voor je?
Wens je een hele goede thuisreis en veel plezier bij het weerzien van allen die op je hebben gewacht !

Anke

poeh,, laatste week alweer.. dat gaat snel !!

Hennie & Joop

Hé Jeroen
Het doet me toch wel wat dat jij een "ik-mis-mama-pakket" aanbood, hoor ! Bij deze bied ik je dat ook weer aan, ingaande zondag 7 juni a.s. !! Blij je weer te kunnen zien (life !), horen èn te kunnen omarmen, maar ook....je te mogen voorlezen 's avonds ! Welkom thuis, jongen, maar eerst...nog even genieten en een
goede reis ! Heel veel kusjes van ons en van je broers !

Jeroen

Tsjongejonge,
Als ik dit weer lees mis ik het eigenlijk wel heel erg, moet ik zeggen. Vandaag weer voor het eerst aan het werk gegaan, maar ik heb eigenlijk ook weer heel veel plannen hier in nederland dus zoooo erg is het dus ook niet om terug te zijn. Grappig dat jij Hua Hin wel heel leuk vond, want ik vond het niet heel bijzonder. De avondmarkt is natuurlijk geweldig, maar verder vond ik het niet heeeeel levendig. Ben je eigenlijk nog naar de weekendmarkt in bangkok geweest, want je kan daar idd wel heeel erg veel souveniers kopen! Stuur anders ma een berichtje via facebook! We spreken elkaar weer.

Jannie & Carel

Geniet nog even van je laatste paar dagen, want voor je het weet ben je weer in het zon overgoten (althans op dit moment) Nederland. We hebben door jouw verhalen een indruk gekregen van Thailand en hebben ervan genoten. Een hele goede reis terug en welkom back !!

Emma

Jeroen, wat lees ik... Je komt weer naar Nederland! :o Na al jouw enthousiaste verhalen dacht ik dat je er nog jaren zou blijven. Maar uit je verhaal maak ik dab ook op dat dit zeker niet de laatste bijzondere reis van je is, groot gelijk!

Stiekem vind ik het natuurlijk ook wel een heeeeel klein beetje leuk dat je weer terug naar Nederland komt, want het Scoutsteam is toch niet zo leuk zonder jou! (ssst, niet door vertellen...) Hopelijk kom je snel een keertje langs om al je verhalen te vertellen!

Geniet nog van je laatste daagjes daar (overbodig advies ;)) en succes met je terugreis! En alvast; geniet ervan om straks weer samen te zijn met vrienden en familie! Wat zal jij plat geknuffeld worden haha.

Veel liefs,
Emma

Jeroen

@ Familie de With: Leuk dat jullie al die tijd hebben meegelezen! De tijd vliegt inderdaad, maar toch vind ik het ook wel weer fijn om naar huis te gaan... hoewel ik Thailand het liefste mee terug zou nemen ;-) Maar goed, dat past niet echt denk ik :P

@ Pauli en Harry: Geweldig bedankt voor al jullie reacties, erg leuk om te lezen! De plannen komen ook wel weer hoor, maar eerst even 'normaal' studeren, denk ik zo...

@ Andries: Ik hoorde het ja, maar ik hoorde ook dat het eind van de week ineens met tien graden gaat zakken :P En dan nog... 25 graden is nog geen 40 ;-) Haha ik had de airco in m'n kamer op 28 staan en had t serieus koud! :P

@ Rineke: Dankuwel! En wie weet wie weet... inderdaad eerst even weer reintegreren in Nederland :-)

@ Anke: I know, I know...

@ Mama: Jeeeeeeeeej! Voorlezen! Ik kijk ook uit naar Zaterdagavond hoor! Maar eerst nog twee daagjes Thailand!

@ Jeroen: Hua Hin was inderdaad geen drol aan :P Maar het uitgaan was wel vet leuk, de juiste mensen en de juiste plek... daar wordt zelfs Moskou nog leuk van! :P Heb de weekendmarkt helaas 'gemist' (lees: we waren te lui), maar gelukkig zijn er meer marktjes en markten hier ;-)

@ Jannie en Carel: Bedankt, ga ik zeker doen! En tot ziens in het 'zonovergoten Nederland'! ;-)

@ Emma: Dat dacht ik ook ja ;-) Maar m'n portemonnee dacht er anders over... ik kom zeker weer langs op scouting hoor! Als ik niet té platgeknuffeld ben ;-)

xxxx aan iedereen en tot snel!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!