Jeroen in Thailand

Geld uitgeven...

Cijfertjes

Over 24 dagen is het zover, dan zit Jeroen in het vliegtuig naar Bangkok. Als alles goed gaat tenminste, en dat valt nog altijd te betwijfelen, maar daar kom ik zo op terug. Mijn paspoort is als het goed is inmiddels op het Thaise consulaat gearriveerd en met een beetje geluk heb ik 'm volgende week weer terug met een mooi stickertje erin. Totale kosten (visum, verzenden, pasfoto's): € 77,30

Zoals bekend heb ik ook mijn vlucht geboekt (€ 529,-) en de eerste zes weken op het vrijwilligersproject (€550,-). Natuurlijk mogen ook de nodige inentingen en pillen niet ontbreken (€232,95 tot nu toe) en heb ik ook alvast wat leeswerk aangeschaft (€40,-).

Totale kosten tot nu toe: €1427,25

Gelukkig is het leven daar niet bepaald duur, met €5,- per dag (incl. eten en overnachting) schijn je makkelijk te kunnen overleven. Op die manier zou ik het nog wel een jaar vol kunnen houden in Thailand, maar dat roep ik maar even niet te hard (A)

Maar goed, genoeg cijfertjes... het belangrijkste is... IK HEB ER GEWOON SUPERVEEL ZIN IN!!!

Waarom 'als alles goed gaat'? Die rellen waren toch voorbij?

Oja, ik ging het nog even over de politiek hebben. Vanmiddag is namelijk bekend geworden dat aanstaande maandag ( = over vier dagen = drie weken voor mijn vertrek ) een nieuwe premier zal worden gekozen door het parlement. Aanhangers van Thaksin geloven dat zij een meerderheid hebben in het parlement en dat er opnieuw een Thaksin-aanhanger premier zal worden. De oppositie gelooft ook dat zij een meerderheid in het parlement heeft en dat de oppositie nu eindelijk aan de macht zal komen. De VAD (Volksalliantie voor democratie) heeft al laten weten dat zij weer zullen gaan rellen als de nieuwe regering teveel lijkt op de vorige... oftewel... de rust is voorlopig nog niet wedergekeerd!

Wie is Thaksin? En de VAD?

In 2006 werd premier Thaksin door het leger uit zijn functie gezet en nam het leger tijdelijk de macht over. Thaksin was (en is nog altijd) erg populair onder de arme boerenbevolking op het platteland, vanwege zijn liefdadigheidsprojecten voor deze bevolkingsgroep. Tegelijkertijd was het iemand die enorm veel overheidsgeld pompte in (bedrijfjes van) vrienden en familieleden en niet in de laatste plaats zichzelf. Hij was nogal corrupt, maar vanwege zijn populariteit onder de arme bevolking (nog altijd het grootste deel van de Thai), bleef hij aan de macht.

Het leger heeft toen dus de macht overgenomen en nieuwe democratische verkiezingen georganiseerd, waarbij Somchai als winnaar uit de bus kwam. Somchai is familie van Thaksin en maakt er ook geen geheim van dat hij volledig achter Thaksin staat. Geen wonder dus dat hij de verkiezingen won, het grootste deel van de bevolking is immers nog altijd groot fan van die oud-premier.

Het VAD is een groepering van vooral hogeropgeleiden die dit niet accepteert. Zij geloven dat de liefdadigheidsprojecten van Thaksin een manier waren om hem in het zadel te houden, zodat hij door kon gaan met zijn corrupte praktijken. Zij willen van deze corrupte premier af en een nieuwe, eerlijke, regering vormen. Zij beseffen ook dat dit niet gaat lukken als de plattelandsbevolking gewoon stemrecht heeft en daarom vinden zij dat het stemrecht alleen voorbehouden moet zijn aan hogeropgeleiden. Op deze manier zal er ongetwijfeld geen Thaksin-gezinde regering meer komen, maar of het nou zou democratisch is?

Maar goed...

Het blijf nu gewoon afwachten en hopen dat eventuele demonstranten zich inderdaad gaan richten op treinstations, supermarkten en groentewinkels in plaats van de grote vliegvelden...

;-)

Reacties

Reacties

inge

oooh, dat is al snel! Het wordt vast supergaaf, veel plezier alvast (al eis ik een reallife meeting om dat nog een keer te zeggen voordat je gaat :p) En we gaan er gewoon met zn allen voor zorgen dat ze van je vliegveld afblijven ;)

kus

Kyra

Hallo Jeroen,

Hoe ik erachter ben gekomen dat je in hetzelfde vliegtuig zit? Ik lees wel eens verhalen van anderen die ook een reissite bij reismee hebben (via www.reismee.nl(. Daar las ik ook jouw verhaal ("Zucht"). Ergens op je site schreef je: "Zondagmiddag 4 januari om 17:20u stap ik in Düsseldorf op het vliegtuig naar Bangkok! En dan kom ik daar de volgende ochtend om 10:00u aan in Bangkok." Dat viel me dus meteen op omdat dat dezelfde vluchttijden zijn als de vlucht die wij hebben geboekt! Vandaar...

Groeten,
Kyra

Mark

heey jeroen
je kent mij niet maar,
ik ben zojuist 1jaar weggeweest waaronder
ongeveer 6 maanden thailand,
ik heb misschien nog wat handige tips voor je:

goedkoopste hotel in bangkok in de 'bagpack' gebied is
200bath perdag (ong 4 euro) en dan heb je een kamer die net zo groot is als je bed + fentilator ;-)

eten en drinken:
lokaal bij stalletjes is dat onge veer 80eurocent per maaltijd en dan nog 20to50 cent voor een frisdrankj

bier: 1,50euro
wiskey: 10 euro voor een fles

wat handig is om te doen is om een appartament te huren dat kost goedkoop ongeveer 30/40 euro voor een maand, ook al zou je maar 2 weken blijven in dat gebied is het dus goedkoper als een appartament

ik wens je veel plezier met je avontuur
en mocht je nog vragen hebben ofzo kan je mailen
naar

lannen@gmail.com

groetjes mark

Jos

Jeroen! Goede reis man, zijn de zenuwen beetje onder bedwang te houden? ;)
nog 1,5 week, dan kom ik juist weer terug in Nederland... (bleeh, wil nog niet...) Nouja, fijne tijd he! ik ga je uiteraard lezen!
jos

Broertje Mark:P

hej joener was het mooi in het vliegtuig??
raar zeg bij jou is het nu al half 8 tog??
bij ons 13:30 ;)
heb je al een hotel enzo ??/
ik hoop dat je er een hele leuke reis van maakt!!!!!!
xxxxxxMark

Broertje Mark:P

owja ben je die mensen waarmee je contact had al tegengekomen?????

irene

hi jeroen,
tussen het gewurm van de kleuters door even in je weblog gekeken...
fijn dat je goed bent gearriveerd, geniet met volle teugen, wij binden de schaatsen wel onder...

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!