Jeroen in Thailand

Kloosters en Camera's

Ik hoop dat jullie alle verhalen nog niet zat zijn, maar er is ook zoveel te vertellen!

Vanochtend is het me gelukt! Half acht stond ik op, snel gedouched, lange broek aan en op weg! Ik wilde vandaag geen tuktuk nemen, maar dat behoort hier in Bangkok duidelijk niet echt tot de opties. Iedereen aan wie je de weg vraagt (en iedereen aan wie je het niet vraagt) probeert je een ritje aan te smeren. Onderweg klonk plotseling weer dat lied van de koning uit allerlei luidsprekers en stond iedereen spontaan stil en daarna liep iedereen weer gewoon door alsof er niets was gebeurd. Soort massale nationale shoqs-actie.

Wat Phra was enorm overweldigend. Miljarden kleine stukjes goud, glas, kristal en steen die zijn samengevoegd tot een enorm complex van tempels en paleizen die pijn doen aan je ogen. En dan ergens in zo'n glitterende tempel staat hoop bovenop een enorme gouden troon, omgeven door tientallen gouden beelden en beeldjes, een klein groen boeddabeeldje. Voor duizenden mensen de reden om deze tempel te bezoeken: de Emerald Buddha.

Wat Pho was een stuk kleiner, maar niet minder glitterig. Hier woont de liggende boedda, een enorm beeld van 46 meter lang en 15 hoog die je nauwelijks kunt zien omdat iedereen ervoor gaat staan om met 'm op de foto te gaan... gelukkig ben ik ook lang!

Beide tempels waren supermooi om te zien, maar ze deden met niet zoveel. Het 'heilige' sfeertje dat ik kende van het Mongoolse Khandan Klooster wordt hier in Bangkok volledige weggeflitst en gebliebt door alle camera's en telefoontjes. En dan zijn het niet eens de Amerikanen en Hollanders, vooral de Thai zelf. Ze komen bidden, buigen drie keer voor de boedda en pakken hun camera. Eerbiedig zijn ze zeker, maar niet op de manier zoals ik dat gewend ben!

Daarna wilde ik naar Wat Mathathat, waarvan in m'n Lonely Planet stond dat sightseeing niet echt de reden is om naar deze Wat te gaan. Wel zit er een soort Monnikenuniversiteit bij waar (ook in het Engels) meditatielessen gegeven worden. De ingang was sowieso al vrij onvindbaar, dus dat beloofde al wat. Toen ik door het kleine hek in de tuin (lees: afvalhoop) kwam, kwam er meteen een monnik naar me toe die zich enorm amuseerde om het feit dat de naadjes van mijn shirt aan de buitenkant zaten. ' Je hebt 'm binnenstebuiten!' Dus ik liet 'm zien dat aan de binnenkant geen opdruk zat, vond 'ie mooi hoor! Ten slotte kreeg ik nog de tip van hemdat bijna iedereen die je op straat aanspreekt je naar een plek wil brengen waar je helemaal niet naartoe wil! Wijze man...

In de tempel zelf stond een groot boeddabeeld vooraan, de rest was volgebouwd met beeldjes, lampjes, speakers, ventilators, boten (?), en nog meer beeldjes. Echt een enorme chaos! Maar toch vond ik het meteen al veel leuker dan de vorige twee tempels! Drie novices zaten dwars door alles heen een enorm lang wit doek op te vouwen, waarop allemaal hagedisjes vastzaten.

Op een gegeven moment kwam er een jonge monnik binnen met een oude vrouw. Eerst ging hij vijf minuten lang buigen en knielen enzo. En toen pakte ook hij z'n camera uit z'n tas. ' Will you take picture of us? She my mother.'
Euhm... ok!
'Thank you, thank you, good luck for you! Where you from?'
'Holland, you know it?'
'I speak little English, sorry, thank you, good luck for you!'

Leuke mensen hier!

Reacties

Reacties

Marjolijn

Je schrijft heerlijk Jeroen! Fijn dat je ons zo mee laat genieten! Hoe lang blijf je nog in de cityyy?

Andries

Haha Jeroen, briljant stukkie weer! :D Zekerrrrr blijven schrijven, jij!

"Onderweg klonk plotseling weer dat lied van de koning uit allerlei luidsprekers en stond iedereen spontaan stil en daarna liep iedereen weer gewoon door alsof er niets was gebeurd. Soort massale nationale shoqs-actie."

Daar moest ik om lachen :P Opletten zaterdag; als al die Thai ineens in het openbaar hun broek uittrekken bij dat lied, dan is dat ook mijn schuld :P

Anneke

hihihi

Jeroen

@ Marjolijn: Nog 1 dagje =( Mja, aan de andere kant ben ik er ook wel een beetje blij om, want het is hier zooo chaotisch en druk en opdringerig, zo krijg je echt een fout beeld van Thailand :P

@ Andries: Ik ha dniet anders verwacht ;-) Helaas ben ik zaterdag net weg uit Bangkok, maar wie weet doen ze dat in Nongkhai ook (hoewel ik daar niet vanuit ga, ze schijnen het in de rest van Thailand zelfs nogal onbeschoft te vinden als je je knieen of schouders kan zien :P)

@ Anneke: Jij bent echt vastberaden op alles te reageren he... Succes, er staan weer nieuwe foto's op! :P

John S.

Beste Jeroen,

Wat leuk die verhalen over Bangkok. Is weer eens wat anders dan over Panama. Blijf schrijven, het is fantastisch om te lezen.
Ik wens jou heel veel plezier daar en hoop dat de reis jou brengt wat je ervan hoopte.
Daarna gewoon weer terug komen naar Nederland, we hebben hier ook leuke dingen (voor jou).

Groeten, John S.

Inge

Jeroen!! niet stoppen met schrijven, we (als in: ik ^^) zijn het nog lang niet zat. Het klinkt zo leuk allemaal, zeker als je bedenkt hoe weinig hier eigenlijk gebeurt (oeeh, het vriest een beetje, wat een avontuur... :p)
en ik wil nog veeeeeeeel meer horen

kus!

Thomas

Siep! :D Super grappig haha echt leuk die verhalen. Je kan je dus goed redden daar in je eentje. mooimooi.
Ik ga maar weer verder met schaatsen enzo, tabbee

Jos

hahaha, tshirt binnenstebuiten, brljant!

Bart

Hahaha lache daar man ;) je kan best wel wat broeken voor 30 voor me kopen daar he :P

Martin Krijger

He Jeroen
hoe is het daar fijn om te horen dat het allemaal goed gaat daar ik lees wel dat je je daar wel redt hier in nederland vriest het al bijna anderhalve week we hadden van de week - 15 gehad brrrrr maar het is wel lekker als het zonnetje schijnt
het vervoer in Thailand zou wel heel anders zijn dan in nederland geen strippenkaarten zou wel een stukker goedkoper zijn ga vanaf maandag 26 januari beginnen met de opleiding veel leren en dan heb ik over een tijdje een examen als ik dat haal dan mag ik gaan lessen om mijn busrijbewijs te halen spannende tijden dus

Heel veel plezier in Thailand en we schrijven mekaar leuk om te horen dat het allemaal perfect loopt

Groetjes Martin

carola

whahaha wijze mensen daarzo(A)..

klinkt erg goed daarzo!
leuk om te lezen wat je allemaal beleefd:D..

(K)

Vincent

Hmm, een beetje laat erbij, maar ik heb al je oude berichten gelezen en ben het nog niet zat, dus ga vooral door, het is net of ik zelf in Thailand ben ;)

Eline

Hoe moet dat nou?
Zit ik opeens al drie dagen zonder mooie verhalen uit t altijd zonnige Thailand.
Ik was het nog lang niet zat hoor (a)

Maar wauw. Wat stoer allemaal (h)..
Just keep on talking, boy ;)

Liefs & een kusje
vanuit t killing koud nederland =s

Eline
(van Taizé.. welke van de drie?, nou.. die ene die d'r mond niet kan houden en óveral om moet lachen(a), duidelijker kan niet dachtk zo XD)

Rianne (en Wouter)

Ha neefje

Prachtig hoor om al die verhalen te lezen..
En weet je; ik zit dan te lachen om wat jij typt en wij denken als Hollanders soms; wat een stelletje "mafkezen" daar in het buitenland maar ach dat vinden de "buitenlanders" van ons ook :D

Geniet van je reis!!!
Groetjes vanuit Dronten

Thomas V

Leuk, misschien was een skibril wel een goede optie tijdens het bekijekn van die Boedha

Mzzls,
Thomas

ps. ik zal er een V bij zetten aangezien je meer Thomassen kant ;)

Theo en Roelie

hooooooooooi!!

Hier een groet van je collega's theo en roelie. We vinden het erg leuk om te lezen wat je zoal beleeft!
Je hebt al aardig wat meegemaakt en het is zo leuk dat je zoveel mensen tegenkomt met wie je van alles doet...chang biertje! Hoe is het met de Mekong wiskey???
Dag (b) engel, we houden contact! Wij hebben hier trouwens al heeeeeeeeeeeerlijk geschaatst....-15!!
Veel geluk en doe voorzichtig!

Doeiiiiiiiiiiiiiii

Joop en Hennie Fierens

We willen alle trouwe lezers even laten weten wat wij
weten: Jeroen zit inmiddels in het gastgezin en heeft het
er fantastisch naar zijn zin ! Via een sms-je weten wij dat
het er "vet gaaf en heel erg cool" is, maar dat hij momen-
teel gewoon géén tijd heeft (!!) om ons met zijn verhalen te
verblijden ! Dus....nog even geduld, het wordt vast ver-
volgd, er stond ook in het gastgezin een computer.... dus ....we wachten af ! We vinden het superleuk dat
zoveel mensen Jeroen z'n avontuur volgen en daarom
wilden we dit even in deze "stilte" aan jullie allemaal laten weten ! Hart. groeten van ons !

bas

heey jeroen

zo te horen heb je het wel naar je zin daar
nou veel sucses verder he

gr bas

als je maar wel terug komt

Anneke

@Hennie en Joop,

Goed te horen!
Ik was al bang dat hij ons vergeten was ;)
Maar hij is gewoon lekker aan t genieten, verstandig!

@Jeroen, ik hoop dat je snel weer de tijd vind.. en tsja, het zijn verhalen waar je wel op moet reageren.. zeker als ze zo lang zijn :D (a)
And as you know, ik kan kletsen, nu het niet face 2 face kan moet ik je dus maar post-stalken :P

inge

JEROEN!!!! verhaaaaaaaaltjes! (toe?)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!