Jeroen in Thailand

lovely Pai

Pai, de plek waar iedereen van reggae houdt, waar je overal op straat banaan-chocoladepannekoekjes kan kopen, waar ik in een bamboehut aan de rivier slaap, een rivier waar ik uren bij kan wegdromen... Pai, een plek gelegen in een supermooie vallei tussen de bergen van het Noorden, waar je continu leuke mensen ontmoet en waar de peacetekens, tie-dye-shirts en spirituele cursussen je om de oren vliegen... Ik denk niet dat ik hier ooit nog wegkom...

Zo'n zes dagen geleden (vergeef me dat ik de tel een beetje kwijtben) stapten we 's ochtends in het minibusje van Chiang Mai naar Pai. Ik was al snel kots- en kotsmisselijk, de weg naar Pai wordt niet voor niets 'de weg van 762 bochten' genoemd. Onderweg zag ik een pick-up volgeladen met varkens en toen besloot ik: vanaf nu wordt ik vegetariër (de rest van de dag was ik dat vergeten, maar sinds de dag erna heb ik het volgehouden! Zeg er trouwens meteen bij dat ik bij Jack wel vlees ga eten, omdat je daarmee hun gastvrijheid waardeert :P)

Naar de golfjes staren

Toen we in Pai uitstapten was alle misselijkheid meteen volledig vervangen door de chillheid van het stadje. Jeroen en ik vonden een bungalo (rieten hut mét eigen douche en wc) aan de kant van de rivier voor maar liefst 200B per dag en besloten meteen daar onze zooi te dumpen. Toen wilden we even het internet opzoeken, maar in heel Pai bleek de stroom te zijn uitgevallen (is me sinds die dag nog drie keer overkomen trouwens...) en dus gingen we maar een beetje in de hangmat hangen en een boekje lezen. Verder hebben we een beetje het stadje bekeken en wat gegeten en daarna ging ik aan de rivier zitten lezen, boekje schrijven, naar de golfjes en de zonsondergang staren, wat een geweldige plek!

Mama yoga!

Vrijdag had ik afgesproken met Mama, een Thais-Indiase vrouw die hier in Pai woont en in haar huis yogalessen geeft. 's Ochtends om tien uur was ik present. Mama is een 61-jarige vrouw (die er uitziet als iemand van 40) met allemaal rinkelende kettinkjes om haar enkels en een enorm vergeetachtig brein. Ze praat het liefst de hele dag en ze eet inmiddels al tien dagen lang alleen maar watermeloen, omdat ze last heeft van haar maag.

Mijn eerste les was zwáár, op sommige punten redelijk onmogelijk, maar wel heel cool. Als je ziet hoe enorm soepel Mama nog is op haar leeftijd, kán het ook gewoon niet anders dan goed zijn. De les werd afgesloten met een lach-en-schreeuw-momentje: met z'n allen in een kring staan en uit het niets heel hard gaan lachen. Hilarisch lijkt me een goede beschrijving...

Na die eerste twee uur gingen we lunchen, terwijl Mama aan één stuk door praatte, over de rellen die nu weer flink oplaaien, over haar verleden als model, over vasten, vlees eten en alcohol. Ze werd eens versierd door een jonge kerel en zei toen: 'How old is your mom? I'm older than your mom!', 'nou, en toen wassie snel weg!'

Om drie uur 's middags begon het tweede deel van de lessen, waarin ik en een Zweeds meisje (voor ons allebei was het de eerste dag) alle basishoudingen nog even extra uitgelegd kregen en een zelfgetekend (en hoe!) boekje van Mama kregen, zodat we thuis ook lekker door kunnen yoga-en. Daarna had Mama wéér eten voor ons en uiteraard nog meer grappige verhalen. Dat mens is echt knettergek, maar wel geweldig! Dat is sowieso één van mijn belangrijkste lessen van deze reis: Iedereen die gewoon lekker doet waar hij/zij zich goed bij voelt, is zóveel vrolijker, gelukkiger en interessanter dan iedereen die (als de meeste mensen) hard z'n best doet om normaal over te komen.

Hot Springs

Zaterdagochtend ging ik uiteraard eerst om 10u weer yoga-en bij Mama. Alle vervolglessen zijn van 10-12u 's ochtends, dus dat is ideaal, kun je daarna lekker de rest van de dag wat anders doen. Jeroen en ik huurden een scootertje (jaja! Ik kan nu ook scooteren :P zij het met een automaatje...) en gingen naar de Hot Springs, heetwaterbronnen die vanuit de aarde omhoogborrelen en met een temperatuur van boven de tachtig graden (én een enorme stank) uit de bergen borrelen. Dat water stroomt in stroompjes van de bergen af - koelt ondertussen oo wat af - en creëert zo her-en-der een soort 'badjes' waar je in kan zitten. Wij gingen naar de 'koudste' in het park (alsnog 45 graden ofzo) en na tien minuten helemaal ondergedompeld te zijn, voelde ik m'n handen, voeten en gezicht niet meer. Al het bloed was eruit getrokken. Helemaal high wist ik mezelf aan de kant te hijsen en na een half uurtje was ik weer een beetje bijgekomen. Nog een keer! Jeroen vond het wat minder boeiend en dus gingen we daarna weer op onze scootertjes nog een beetje de omgeving bekijken. Pai ligt echt in een prachtige vallei (zélfs nu in het droge seizoen) met allemaal rijstvelden, bijna sprookjesachtig!

Scooterdagje

Zondag is Mama's vrije dag, geen yoga dus, en Jeroen en ik maakten van die gelegenheid gebruik om vroeg op pad te gaan: Met de scootertjes naar Mae Hong Son, 111km verderop. Het plaatsje zelf is niet zo boeiend, maar wat een prachtige weg ernaartoe! Van het rivierdal tot bovenin de bergen, van eindeloos uitzicht tot enorme rookwolken (ze verbranden hier de gevallen bladeren in de bossen om grote branden te voorkomen), en vooral weer heel veel bochten! Maar wat wel echt een topervaring! Ben blij dat ik met Jeroen ben meegegaan!

Jeroen en ik wilden allebei eigenlijk wel naar de 'coffin caves', enorme groten gevuld met eindeloze rijen grafkisten en niemand weet waar ze vandaag komen. Op de terugweg zagen we een bordje staan daarvan en we besloten het te volgen. We kwamen echter uit bij vier kleine grotjes, waar twee jochies ons voor een halve euro rondleidden en de grafkisten allang waren verdwenen. De 'echte' bleken nog zo'n 12km noordelijker te liggen, we hadden allebei echter meer zin om gewoon terug te rijden naar Pai en dat deden we dan ook. Chillen en banaan-chocolade-pannekoekjes ('moslimpannekoekjes') eten!

Hollanders...

Maandagochtend ging Jeroen weer terug naar Chiang Mai om een Muay Thai bokscursus te doen, dus even afscheid genomen (voorlopig, want waarschijnlijk zie ik hem met Songkran wel weer...) en ik ging daarna uiteraard weer naar Mama voor een yogalesje. Het gaat echt steeds soepeler en ik ga het ook met de keer leuker vinden om te doen! Ik kan inmiddels al een brug doen en zelfs zonder hulp op m'n kop staan! 's Middags ging ik weer aan de rivier zitten en naar de golfjes zitten staren... boekje lezen... als ik nou ook nog gitaar kon spelen zou het helemáál perfect zijn geweest...

's Avonds raakte ik in gesprek met twee Hollanders die ik bij de yoga had ontmoet, en nog twee Hollanders die daarbij zaten. Samen zaten we een tijdje te kletsen en wat te drinken en toen gingen we naar 'Divine Healing Centre' toe, een plek waar je reiki kunt doen en helende kristallen kunt kopen en je chakra's kunt openen, maar wij dronken er gewoon een kopje thee. Extreem relaxed plekje met extreem relaxte muziek, vééél kussens en een hele boekenkast vol met boeken over religie,spiritualiteit en... Harry Potter! Ik heb zo'n vermoeden dat dit niet de laatste keer was dat ik daar ben geweest...

Rond elf uur gingen ze dicht en wij wilden eigenlijk nog wel ergens anders heen. We gingen op zoek naar een plek waar een reggaebandje zou spelen, maar dat bandje was spoorloos verdwenen, en zo eindigden we bij TingTong, een relaxte 'club' met een kampvuurtje, dronken Engelse jongeren en housemuziek. Ik vermaak me perfect hier!

Vandaag...

Tsja, wat valt daarover te zeggen... na m'n yogalessen belandde ik weer in het Divine-cafeetje, en daar ben ik de rest van de dag niet meer uitgekomen... zóveel leuke boeken, chille muziek, lekkere fruitshakes, gezellige mensen... op een gegeven moment kwam Fleur (één van de Hollanders van de vorige avond) ook nog even langs om wat te gaan zitten lezen en samen dronken we een theepot leeg, om vervolgens met de andere drie Hollanders te gaan avondeten. Plotseling viel de stroom uit (dat was dus de vierde keer...) en dus moesten we bij kaarslicht gaan dineren... ook niet vervelend ;-)

En verder heb ik niet zoveel boeiends te melden... ik vermaak me hier perfect en probeer tussendoor ook nog plannen te maken... maar ik heb echt gewoon de neiging om hier twee weken te blijven hangen... volgende keer meer! En oja, ik heb foto's geprobeerd te uploaden, maar het internet had even geen zin, wederom, volgende keer meer geluk!

Peace,

Jeroen.

Reacties

Reacties

Pauli

Wow.....ben stikjaloers! Ik had graag naar Pai gewild.... maar ja, t leven bestaat uit keuzes maken en ik was gewaarschuwd voor de rit er naar toe (en weer terug naar CM). Maar door jouw verhalen geniet ik op afstand mee, terwijl Harry en ik onze 1e werkdag er al weer op hebben zitten. Blijf zo lang mogelijk Jeroen! Dit is een once-in-a-lifetime-experience!!!! Geniet nooit met mate, zou Loesje zeggen.

Marleen

mooi dat je het naar je zin hebt ;)
veel plezier nog :D
groetjes Marleen

Anneke

Ik sluit me bij Pauli aan!!
nja, gedeeltelijk want ik ben niet gewaarschuwd en ken geen Harry...(a)
Maar ben wel stikjaloers, geloof dat ik ook wel naar Pai had gewild en vind ook dat je niet met mate moet genieten!

(hoewel ik stiekem ook wil dat je binnenkort weer terug komt... maar dat is eigenbelang ^^)

Knuffeltje!

Marjolijn

Klinkt heerlijk Jeroen! Ik ben trots op je yoga! Klinkt verdraaid interessant, misschien ook wat voor mij. Om je ook in Thailand op de hoogte te houden van mijn dramatische draai in levensstijl: ik-sport-met-plezier... en zelfs VAAK. Als in, het liefst elke dag. Dat dat nog eens mocht gebeuren was net zo onwaarschijnlijk als dat jij nièt zo lang mogelijk in Thailand zou blijven hangen. Geniet ervan Joen! KEIHARD GENIETEN. Daar leven we voor :). Hele dikke kus en pluim voor je poging tot vegetarier-zijn! I like, I like!

Andries

Klinkt als een echte Jeroen-spot! :D Vermaak je, maat!

Rick

Mooi dat je daar zo lekker zit jeroen! mijn tijd hier in Dublin zit er nu helaas alweer bijna op
over precies een dag en een uur zit ik weer in het vliegtuig naar nl..
maar het was hier ook echt heerlijk en ik had er zeker langer willen blijven, al was dat moeilijk geworden met het geld enzo
maargoed ik ga nu weer even de stad in om onze expert op te zoeken en eten te halen voor vanavond!
heeel veel plezier met wat je ook gaat doen nu
en ik spreek je snel weer!

Jeroen

Wow, blijft leuk om alle reacties te lezen, en te weten dat er zoveel mensen zijn die mijn verhalen volgen! Dank!

@ Pauli: Tsja... helaas moet ik over twee dagen het land uit... dus morgenvroeg peer ik 'm denk ik... maar het was zeker de busrit waard!

@ Marleen: Thanks =D

@ Anneke: Haha! Ja jij zou het hier ook vet vinden denk k! ik heb hier trouwens een ansichtkaart gezien van een knuffeltje in het gras, en toen deed het me al helemaaal aan Taize denken hier! Misschien ga ik hier wel gewoon een soort Paize beginnen ofzo ;)

@ Marjolijn: WAAAAT???!!! :| :| :| Wij moeten nodig gaan praten als ik weer terug ben! ;-) Haha, maar serieus, das wel echt heel cool. Sportschool?

@ Andries: Wat een mooie beschrijving. Thanks!

@ Rick: Wat cool, wat cool, ik heb een reactie vanuit Dublin! Haha :P Ik had trouwens helemaal niet door dat er inmiddels alweer een week voorbij is joh... Time flies when you're having fun (and doing nothing :P)! Geniet nog van je laatste uurtjes daar!

jeroen

Heeydude!

Hoe was pai verder? Ik ben vandaag al in Lampang dus morgen niet in Cm helaas! Ik mail je nog wel want heb nu niet veel tijd!

Spreekje!

Vincent

Ha, ik kan me zo voorstellen dat het wel telkens een moeilijke beslissing is: ga je weg, ga je dit nog doen, ga je dat nog doen, het is natuurlijk allemaal ontzettend leuk ^.^

@Marjolijn - ben jij de Marjolijn die ik ken? :P En zo ja, welke sport dan? :)

Dennis Vermeulen

Hey Jeroen!

Want heb jij daar toch een ongelofelijk heerlijke tijd daar, als ik dat zo lees.... Weg van alle drukte en stress van het westen... Doen waar je zelf zin in hebt...heerlijk!!

Volop van genieten want voor je 't weet is het weer over...

Groetjes!!

Dennis

Anneke

I'm totaly going with you to Paizé in that case ;)
enne, krijg ik dan nu een ansichtkaart(a)

*Knuffeltje*

jeroen

heey jamkloen:D

Ik ben vanaf 11 april in Nongkhai dnek ik. Ik zit nu in Sukhothai en ben idd ook nog bij de grens met birma geweest, maar daar ging ik me toch maar niet aan wagen. Zie je volgende week!

Olaf

JOENEPOEEENN!!!

ik laat maar eens wat van mij horen:D
hoe is het nu danxD

goeie verhalen man(H)

p.s. bart heeft met een negerin gezoend xD
ik spreek je weer!!

kusssss!!! en groetjes uit VIANEN(H)

olaf

Eline

oeh.. already love that place (L)

kheb je gesponsord!! Nog twee daagjes, gaat dat goed komen in het met honderd lekkere geuren gevulde thailand? ^^ ;)
Morgenavond ga ik beginnen, &dan goede vrijdag.. =D
WE CAN DO IT! en dat er maar veel kindjes gered mogen worden (a)

schrijf je snel weer? mis je verhaaltjes.. (a)

kussie

jannie en carel

Jeroen; het is ongelooflijk wat jij allemaal meemaakt en bedenkt (doordenkt!) We blijven je volgen. Veel plezier nog.

Jamloen (jeroen)

Beunhaas!

Waar zit je man? Ik heb je al geprobeerd te bellen, maar volgens mij ben je je mobiel verloren, want ik krijg een thais vrouwtje aan de lijn die vraagt of ik de eigenaar ben van de mobiel en of ik em verloren heb:P
Ik ben in Nong Khai na een aardig vermoeiend reis vanuit de andere kant van het land. Laat me ffe weten wat je de komende dagen doet en als je de kans hebt bel me dan ffe dan meeten we ffe in een van de dagen met Songkran. De groeten!

Jamloen (jeroen)

Ow btw... ik ben al zeiknat gegooid op de weg naar de internetshop en dat op de dag voor nieuwjaar!;)

Kailine

Hi Jeroen heb je verhaal gelezen , wow erg boeiend.
Ik ga over een week naar Thailand, en kreeg een advies om Pai te bezoeken. Heb wat af zit te zoeken op internet waar pai ligt en wat te doen is. Moet zeggen...wow ik wil graag met me eigen ogen zien!
Wat ik je wil vragen is...heb je trouwens het adres en naam van de bowlow waar je hebt gezeten? Of misschien nogsteeds? Klinkt echt super daar met veel natuur enzo.
Je mag me ook mailen op het adres kailine77@gmail.com
Hoop gauw van je te horen :-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!